trànsit
Puig deixa en mans d'experts la supressió dels 80 per hora
El nou conseller d'Interior crearà una comissió per flexibilitzar l'aplicació del sistema de velocitat variable
Satisfacció en l'equip d'ICV perquè CiU vulgui conèixer el rerefons de la criticada mesura
La negativa del nou conseller d'Interior, Felip Puig, de mantenir els 80 quilòmetres als accessos de Barcelona no suposarà la supressió immediata de la mesura, impulsada pel tripartit. La intenció de Puig és conservar el model de velocitat variable però introduint-hi canvis. No obstant això, el nou conseller vol prendre aquesta decisió després d'escoltar els experts. Per aquesta raó, en les pròximes setmanes, i un cop acabi de definir l'organigrama del departament, crearà una comissió que estudiarà els resultats de dos anys d'aplicació de la mesura i les modificacions pertinents.
El grup de treball el formaran entitats, com ara el RACC –absolut detractor dels 80 per hora– i personalitats a títol individual. “Durant la campanya ja vam anunciar que buscaríem la cooperació de la societat civil”, van assenyalar des del departament. A més, el nou equip d'Interior considera que, especialment, en la qüestió relativa a la contaminació “si hi ha resultats, s'han d'estudiar encara que no considerem pertinent el límit dels 80 km/h”.
De rerefons, hi ha la decisió de la Comissió Europea de multar Catalunya per la contaminació de l'aire al Barcelonès i a les zones del Vallès-Baix Llobregat i Penedès-Garraf. Un expedient, i una més que probable multa, que redueix el marge de maniobra del nou govern per aixecar la limitació de velocitat, tal com va avançar aquest diari.
Tot i això, sembla que la rigidesa de l'actual model de velocitat variable està condemnada i que s'introduiran canvis que, bàsicament, suposarien una flexibilització de l'anomenada zona 80 segons franges horàries, dies de la setmana o circumstàncies especials. “Busquem l'equilibri entre la necessària aposta per polítiques de reducció de la contaminació, polítiques de seguretat viària i el principi de responsabilitat i llibertat d'una societat”, va afirmar ahir el nou conseller. Al seu costat, seia el director en funcions del Servei Català de Trànsit i defensor dels 80 per hora, Josep Pérez Moya.
Tot i que durant la roda de premsa de balanç de la sinistralitat viària, Pérez Moya es va cenyir a donar dades tècniques; l'entorn més immediat del càrrec d'ICV va afirmar que el director en funcions va rebre amb satisfacció que el nou equip d'Interior creï una comissió per avaluar i per conèixer el rerefons de la criticada mesura. Segons persones properes a Pérez Moya, el director “celebra que es mantingui i es desenvolupi la velocitat variable, tot i que s'estudiïn criteris de flexibilització dels 80 km/h”.